enflasyonemeklilikötvdövizcovid19kktc
DOLAR
34,4815
EURO
36,2247
ALTIN
2.960,42
BIST
9.367,77
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul
Parçalı Bulutlu
18°C
İstanbul
18°C
Parçalı Bulutlu
Cuma Yağmurlu
19°C
Cumartesi Az Bulutlu
9°C
Pazar Çok Bulutlu
10°C
Pazartesi Parçalı Bulutlu
10°C

Bir mimarı yeniden düşünmek

Barcelona, İspanya, mimarlık denince akla gelen ilk ve tek isim olan Antoni Gaudí (1852-1926), hiç kuşkusuz Avrupa’da modernizmin öncülerinden …

Bir mimarı yeniden düşünmek
02.12.2021 15:39
A+
A-

Bir mimarı yeniden düşünmek

Barcelona, İspanya, mimarlık denince akla gelen ilk ve tek isim olan Antoni Gaudí (1852-1926), hiç kuşkusuz Avrupa’da modernizmin öncülerinden birisi. Bu egzantrik mimar üzerine şimdiye dek açılmış en kapsamlı sergi, Barcelona’daki Museu Nacional d’Art de Catalunya’da açıldı.

Ben bu sergiden önce iş arayan bir Katalan mimar arkadaşımın önerdiği gibi önce Gaudí’nin bitirilemeyen La Sagrada Familia’daki mezarını görmeye gittim. Bu muhteşem binanın yeraltında bir Kapelle’si olduğunu, sabah duası için açıldığını, mezarın üzerinde duran dua kâğıtlarının iş bulmaya yaradığını bilmiyordum. Arkadaşım sabah 9’dan önce gitmelisin yoksa almazlar demişti. Meğer ne kadar da haklıymış. Turist yığınlarının kaynağı kuyruklara takılmadan sabah duası niyetine içeri giren Barcelonalılara karıştım. Sade, pürist bir mezartaşıyla karşılaşmak süpriz oldu.

SIRADIŞI

Yüzyıl başında Barcelona burjuvasının en sevdiği mimar olan Gaudí yaşadığı dönemin politik, ekonomik, sosyal koşullarıyla değerlendirildiğinde garip bir yerde duruyor. Bir yanıyla modernizmin en dehşetli örneklerini Barcelona’ya kazandıran bu mimar diğer yanıyla faşist iktidarlarla işbirliği yapan Katolik Kilisesi’nin sahip çıktığı bir simge. Müzedeki sergi mimarın bu sorunlu özelliklerinden yola çıkarak onun yeni bir portresini çizmeyi denediği için sıradışı bir özelliğe sahipti.

UFUK AÇICI

Kronolojik olarak hazırlanmış olan sergi, yaşadığı dönemde epeyce hırpalanan mimarın az bilinen desenlerini, mobilya tasarımlarını, müthiş bir titizlikle çizdiği planlarını Picasso ve Rodin’in eserleriyle birlikte bütüncül olarak ele almayı deniyor. Bu sayede Gaudí çılgınlığının altındaki deha, deney tutkusu, en önemlisi burnunun dikine gitme cesareti ortaya çıkıyor. Ben yaparım diyor ve yapıyor. Marangozlarını, ustalarını, kendisine sipariş verenleri nasıl hırpaladığı Barcelona’da hâlâ konuşuluyor. Aslında Gaudí yaralı bir figür. Sergi bu yaraları politik, sosyal nedenleriyle araştırmaya açtığı için ufuk açıcı.

ETİKETLER: , ,
Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

escort izmit bursa escort şişli escort mecidiyeköy escort avcılar escort beylikdüzü escort şirinevler escort avrupa yakası escort istanbul escort beşiktaş escort ataşehir escort ligobet güvenilir mi antalya eskort antalya eskort bursa escort escort istanbul betvino giriş beylikdüzü escort mecidiyeköy escort sex hikaye milanobet giriş bakırköy escort istanbul escort roketbet yeni giris roketbet üyelik roketbet bonuslari roketbahis yeni giris